اعتیاد

اعتیاد در لغت به معنای خو گرفتن به چیزی است.که این  خو گرفتن بر اثر تکرار پدید می آید.در واقع اعتیاد استفاده اجباری از یک ماده بدون در نظر گرفتن عوارض آن است. 

ولی بیشتر منظور از اعتیاد,سوءمصرف مواد مخدر است. 

مواد مخدر به آن دسته از موادی گویند که از طریق کشیدن,تنفس,بلعیدن,بالا کشیدن از راه بینی(استنشاق),تزریق و همجنین جذب کردن وارد بدن میشود و با سرعتهای گوناگون واردگردش خون شده و در نهایت با ورود به مغز مصرف کننده,نحوه احساس,تفکر,دریافت ویا رفتار او را تحت تاثیر خود قرار میدهد.مواد مخدر دو خاصیت عمده دارند ,یا ایجاد تحمل میکنند ویا وابستگی جسمی و روانی به وجود می آورند. 

تحمل 

میزان تحمل درمیان مواد مختلف متفاوت است.برای مثال,افرادی که از سیگار و یا مشروبات الکلی استفاده میکنند,تحمل پذیری کمتری نشان میدهند و کمتر به مقادیر 

بیشتر نیاز پیدا میکنند.در صورتی که افرادی که از گروه آمفتامین ها استفاده میکنند, تحمل بیشتری نشان میدهند و به مرور دوز مصرفی خود را بالا میبرند.البته باید گفت که میزان تحمل در رابطه با توهم زاها در میان انسانها هنوز به طور کلی مشخص نشده است . 

وابستگی 

1_وابستگی روانی2_وابستگی جسمی  

 

وابستگی روانی:حالتی است که فرد پس از مصرف مواد مخدر احساس آرامش,رضایت 

خاطرولذت میکند.این نوع وابستگی مهمترین عامل مصرف مکرر مواد مخدر است.  

 

وابستگی جسمی:حالت انطباقی در بدن فرد میباشد که پس از استعمال مکرر مواد مخدردر بدن پدید میاید.در واقع بدن فرد نسبت به ان ماده عادت میکند و در صورت عدم استعمال واکنش هایی از قبیل دردهای جسمانی بروز میکند. 

میتوان چنین گفت که افراد معتاد به اجبار و بدون اراده از مواد مخدر استفاده میکند,و چون نیاز به مصرف دارند ,چاره ای جز مصرف مجدد مواد مخدر ندارند و بر اثر همین حالت مرتبا میزان مصرف خود را افزایش میدهند.مصرف مداوم و طولانی مدت مواد مخدر باعث مسمومیت شدید فرد میشود. 

مسمومیت نشانه ای از مصرف بیش از اندازه از دارو است که در کلیه مواد تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی بیشتر از بقیه دیده میشود.مسمومیت در واقع زمانی است که فرد مصرف کننده میزان بسیار زیادی از مواد را مصرف کند,به طوری که تحت تاثیر اثرات نامطلوب آن مواد قرار گیرد.  

mason

congress60

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد